Tidskriften SO-didaktik
Sexualitet, samtycke och relationer. Av Sara Planting-Bergloo
Sex som levd religion. Av Anna-Clara Englund och Paulina Westregård
Vad betydde mest för jämställdheten? Av Johanna Gullsved och Therese Personne
Undervisa om kön, genus och sexualitet. Av Maria Jansson
Var kvinnor och slavar del av upplysningen? Av Johanna Ekman
Könsidentitet, genus, sexualitet och relationer. Av Sara Planting- Bergloo och Thérèse Britton
Förståelsens gränser. Sandra Behdjou
​
​​
Nummer 13
Varför ska unga utbildas i ekonomi. Av Mattias Björklund och Martin Jakobsson
Från privat angelägenhet till samhällsfråga - Utveckla undervisning i privatekonomi i samhällskunskapsämnet. Av Mattias Björklund och Johan Sandahl
Planetära gränser och ekonomi - att utveckla elevers systemförståelse där hållbarhet fokuseras. Av Gun Andersson och Malin Ahlgren
Inbäddad ekonomi - donutekonomi med fokus på människors sociala trygghet och planeten för en framtidsekonomi. Av Pernilla Andersson och Lina Isacs
Växla mellan vetenskap och vardag - sammanhängande ekonomiundervisning för kraftfullt kunskapsbyggande. Av Mikael Walkert och Martin Jakobsson
”Oekonomiska” läroböcker - förutsättningar att lära ekonomi med hjälp av samhällskunskapsläroböcker. Av Madelene Ingström och Niclas Modig
Se ekonomi som system - ekonomiundervisning för begreppsbildning. Av Peter Davies och Cecilia Lundholm
​
Att upptäcka ‘bit för bit’. Av Ulrik Holmberg
Källornas funktion i frågedriven undervisning. Av Patrik Johansson
Statistiken som försvann - högstadieelevers utmaningar att använda statistik som källa. Av Nina Österman
Var folkhemmet ett hus? Av Frida Scott Nordmeyer
(Mar-) drömmen om folkhemmet. Av Martin Estenberg, Henrik Friberg, Tobias Härnvi och Mårten Moltheus
Bortom fossilsamhället - en framtidspedagogik för en hoppfull framtid. Av Ludwig Bengtsson Sonesson och Roger Hildingsson
”Kan vi böja kurvan?” - att formulera en angelägen fråga. Av Karolina Sandahl
​
Kan det här vara religiöst? - att undersöka gränsen mellan det sakrala och profana. Av Anna-Clara Englund, Lars Moberg och Paulina Westregård
Kan folkmord förhindras? - att lära av det ofattbara. Av Sofie Lennman och Sara Törneman
Att undervisa om folkmord - vägledande principer för att dra lärdomar av historia. Av Steven Dahl
​
​
En fråga om ämnesdidaktisk skolutveckling. Av Kenneth Nordgren
Frågedriven undervisning - en planerings- och undervisningsmodell med ett exempel från religionskunskap. Av Thérèse Britton och Maria Johansson
“På TikTok säger de att vaccinet är farligt” – hur undervisar vi om källkritik i det nya medielandskapet? Av Maria Bergström och Therese Personne
Är rasismen mot afroamerikaner på väg mot ett slut? - en FDU om rasism och historiemedvetande. Av Emma Sandberg Andrasko
Ras- och vithetsforskning - erfarenheter av och reflektioner kring att undervisa om det rasojämlika Sverige. Av Tobias Hübinette
SO-ämnen i samverkan - när helheten blir större än summan av delarna. Av Anette Boman, Katarina Lindinger & Tord Göran Olovsson
Trestegsmodellen - ett alternativt sätt att undervisa etik. Av Hans Teke
​
Låt övningen stå i centrum för lärandet - konsten att göra en meningsfull övning. Av Magnus Minnbergh
Buddhism, begär och primära behov – att ta sig an undervisning om buddhism från ett nytt perspektiv. Av Karin Ageheim och Anna Graan
(Stöd)frågan som försvann - en undervisning om globalisering. Av Jesper Kans
​
​
Modeller som möjliggör. Av Ann-Sofie Jägerskog & Malin Tväråna
Visuella modeller – en hjälp eller ”stjälp” i elevers analysarbete?. Av Ann-Sofie Jägerskog
Resonerande, kunskap, omdöme – en didaktisk modell för samhällsanalys. Av Malin Tväråna
Tycka, tro eller veta - om källkritik och källtillit i samhällskunskap. Av Ingela Andersson, Sara Carlberg & Katarina Schiöler
Nyheder og elevers undring – en induktiv undervisningsmetode i samfundsfag. Av Torben Spanget Christensen
En modell för att undervisa om nyheter - med utgångspunkt i elevers undringar. Av Torben Spanget Christensen
Vems historia berättas i klassrummet? - undervisning för decentering av historiska narrativ. Av Mathias Blomberg och Line Ekman
Uppgifter som leder rätt - om uppgiftsdesignens betydelse i källtolkning. Av Marie Losciale, Patrik Gottfridsson
​
“Människor emigrerar av olika orsaker - skala och plats i geografiundervisning om migration.” Av Sofia Lasses och Johan Sandahl
​
​
Ämnesdidaktik i coronavirusets tid. Av Lotta Dessen Jankell och Maria Johansson
Lärandeverksamhet - en didaktisk teori för undervisningsplanering. Av Inger Eriksson
Resursfördelning i det medeltida samhället - lärandeverksamhet i årskurs 5. Av Henning Bengtsson
Familjen Karlsson - att förstå migration genom källor. Av Diana Yucel
Religiositet, identitet och inre mångfald - förståelseverktyg för att förstå komplexitet. Av Thérèse Britton
Hinduismen i bilder - att upptäcka inre variation. Av Sara Törneman och Sofie Lennman
Dilemmafrågor och små barn - lågstadiebarn resonerar och synliggör samband kring komplexa hållbarhetsfrågor. Av Bodil Kåks
Klimatförändring: allvarlig, inte hopplös - den saknade länken. Av Alasdair Skelton
Att resonera nyanserat i samhällskunskap - ett begränsande eller vidgande kunskapskrav? Av Mikael Berg, Anders Persson
Upptäckarna och världen - ett ämnesintegrerat temaarbete. Av Anna Hedlund och Tord Göran Olovsson
Etik i SO-undervisningen. Av Olof Franck
När ord förändrar betydelse - kan ”n-ordet” sägas i historieundervisningen? Av Anna-Lena Lilliestam
Vad kan man lära i etik? - rapport från forskningsprojektet EthiCo. Av Christina Osbeck
Skönlitteratur för att utveckla etisk kompetens. Av Annika Lilja
Etiska röster i läroböcker - exempel från samhällskunskap och religionskunskap. Av Helena Makkonen Schöndell
SO och specialpedagogik - den saknade länken. Av Fredrik Tilhon-Lindén
Från studiero till medborgarkompetens. Av Robert Andersson
Etikundervisning med stödstrukturer. Av Anna Werner
100 % svensk - 100 % syrian - en intervjustudie om SO på lågstadiet. Av Anna-Lena Lilliestam
SO i förberedelseklass -att lära om och i demokrati. Av Karin Andersson
Undervisa i geografi med hjälp av choklad. Av Anna Pettersson
The ethics of teaching sustainability in SO - A curricular comparison. Av Sally Windsor
Tema: Agenda 2030. Av Lotta Dessen Jankell
Världens utmaning - världens chans. Av Katarina Sundberg
Elevers analys av flyktingkrisen - att öva lågstadie- och högstadieelevers analysförmåga i samhällskunskap. Av Bodil Kåks, Anita Dalman & Max Strandberg
Klimatfrågan och de långa linjerna - att få elever att tänka stort om människan och miljön. Av Alexander Idfalk
Gállok - ett rollspel om naturresurser. Av Linnéa Sandqvist
Tragedy of the Commons - a simulation-based exercise in Resource Management. Av Tyler Richber
Framtidens Skarpnäck 2050 - hållbar stadsplanering i lokalsamhället. Av Mia Möller
Avklädd, påklädd, utklädd - kläder och symboler som uttryck för identitet och livstolkning. Av Karin Ageheim och Anna Graan
Att arbeta med hållbarhet - didaktiska redskap för ämnesövergripande perspektiv. Av Helen Hasslöf, Claes Malmberg, Iann Lundegård, Anders Urbas och Lotta Dessen Jankell
​
​
På tröskeln till något nytt: SO i åk 4 - 6. Av Martin Stolare
Ett kulturmöte i 1600-talets Sverige - hade Sverige varit Sverige om inte samerna fått tobak? Av Stefan Jeppsson, Klara Loinder & Sven Skoog
Tanuki och Ganesha - museipedagogik och religionsdidaktik. Av Simon Sorgenfrei
Principer för samhällsrelevant SO - med undervisning om migration som exempel. Av Martin Kristiansson
Vem är svensk? - undervisning om migration. Av Johan Lönngren
Angelägna samhällsfrågor och ämnessamspel - vad säger forskningen? Av Sara Blanck
Välfärdspromenad - autenticitet som metod. Av Karolina Sandahl
​
​
Tema: Undervisning utanför skolan. Av Patrik Johansson
Studieresa till Auschwitz - elevers perspektivtagande i arbetet med förintelsen. Av Mikael Berg, Sofia Norgren & Martin Stolare
Att tolka vikingatida föremål - kritiska aspekter av källtolkning med interkulturellt perspektiv. Av Patrik Johansson
Historiska källor på mellanstadiet - ett FoU-projekt om migration och kulturmöten. Av Carolina K Mossfeldt, Per Sahlström, Kristina Wilhelmsson &Patrik Johansson
Utomhuspedagogik - En naturlig del av geografiämnet. Av Marie Andersson & Madeleine Lindholm
Hemliga länder. Av Åsa Colliander
Bilder i historieundervisningen - med inspiration från den tyska historiedidaktiken. Av Johan Hansson
Perspektiv på historiebruk - undervisa om hur historia används. Av Robert Thorp
Makt: relation eller tillstånd? - om utmaningar i att undervisa om analys av makt i samhällskunskap. Av Krister Brolin, Marie Waern, Karina Cottin & Anna-Karin Mattsson
Det främmande och det familjära. Av Therese Britton
Att göra människor av folk - eller finns det risk att religionskunskapsundervisningen bidrar till motsatsen? Av Carina Holmqvist Lidh
För undervisningen närmre eleverna. Av Maria Helmer och Gunilla Lindby
Sociala aspekter av islams fem pelare. Av Maria Björklund
Om religionsämnets betydelse - ett tillfälle för eleverna att få se världen lite annorlunda. Av Cecilia Eskilsson
Religion på schemat - nyanlända elevers möte med ett nytt ämne. Av Camilla Carlberg
Kristen tradition i relation till sexualitet. Av Emma Sandberg Andrasko, Hanna Ericsson
Religionsklassrummet som en fredad zon. Av Kevin O-Grady
​
​
Hur människor kan förändra samhällen. Av Johan Sandahl
Struktur och aktörer som begrepp för analys. Av Lotta Brimark, Tove Johnson och Eva Hasselträd
Overcoming Obstacles to Teaching about Agency. Av Keith Barton
Revolutionen som uteblev - gymnasieelever övar komplexa orsaksförklaringar runt orosåret 1917
Högkulturernas härskare – Träna förmågor genom rollspel. Av Björn Kindenberg
“En enda människa kan få hela samhället att röra sig” - ett ämnesintegrerat projekt om mänskliga rättigheter. Av Karolina Sandahl och Anna Walch
Originalkällor i undervisningen - två världar i samma bild, på samma plats. Av Lotta Dessen Jankell
​
​
Hur kan vi förstå människor i det förflutna? Av Patrik Johansson.
Är Stockholms historia våra elevers historia? Av Annika Rosenius
Migrationer är historiens dynamik. Av Mattias Tydén
Vi i Enskede - undervisning om hur synen på vi och dem förändrats genom tiderna i ett lokalsamhälle. Av Ingrid Essmar och Martin Nyblom
Hoppet om ett bättre liv - ett undervisningsmoment om migration. Av Emma Sandberg Andrasko och Magnus Minnbergh
Utomeuropeiska soldater på Västfronten - elever utmanar föreställningar om Europa och ”de andra”. Av Maria Johansson
Individ eller struktur - att lära elever resonera om historia. Av Anna-Lena Lilliestam
Första världskriget som historisk vattendelare - arkiv som skolresurs. Maria Gussarsson
​
Hur kan vi förstå “den andre” - att utforska historia som källor från olika kulturer, Av Maria Johansson
Mötet i Calicut - att ifrågasätta en förenklad bild av kolonialismen
Av Niklas Biller och Olle Haglund
Vi måste byta utgångspunkt - att fråga, försvåra och förmedla globalhistoria. Av Maria Sjöberg
Att bryta med bilden av det europeiska kriget. Av Therese Juthberg
Hela världens världskrig - en språkutvecklande och komplex historia. Av Anna Walch
De dolda berättelserna - en del av Sveriges koloniala arv.
Av Faaid Ali-Nuur
Varför sker det som sker - ett försök att möta samtidens frågor med interkulturell historia.
Av Lars Santelius
Interkulturell historieundervisning och läroplanen - migration, kulturmöten och transnationellt utbyte.
Av Per Eliasson
​
Undervisa om kön, genus och sexualitet. Av Maria Jansson
Vad är okej sex? Av Cecilia Gunnemark
​
Detektivarbete på mellanstadiet. Av Gunilla Finnson
​
Befriades människan av upplysningen? Av Ulrika Gurestam
​
Var kvinnor och slavar en del av upplysningen? Av Johanna Ekman
​
Finns lyckan i buddhismen? Av Maria Björklund
​
Med fötterna på jorden. Av Karin Ageheim och Anna Graan
​
​